Volkswagen T1 transporter

Transporter is de naam van de bestelwagen van Volkswagen. Die ook wel bekend staat als Type 2. Voor de verschillende modellen zijn door de jaren heen verschillende bijnamen gebruikt, waarbij VW Bus het meest gebruikt is.

De Type 2 is het tweede model dat door Volkswagen gemaakt werd. De productie begon in 1950. Het model kan worden gezien als de voorloper van personen- en goederenvervoer. In de jaren 60 en 70 werd de Type 2 een populaire Bus, voornamelijk omdat het veel ruimte bood aan personen en levensmiddelen.

 

 

 

 

 

Geschiedenis

Het idee voor de VW Bus is afkomstig van de Nederlandse Volkswagen importeur Ben Pon. Toen hij op 23 April 1947 bij de Volkswagenfabriek in Wolfsburg op bezoek was, zag hij daar een transportwagen op een Kever bodemplaat die werd gebruikt voor transport binnen het bedrijf. In 1948 besloot Heinrich Nordhoff dat Volkswagen de schets ging uitwerken. Snel bleek dat de bodemplaat van de Kever te zwak was om een vol beladen bestelwagen te dragen. In plaats daarvan kwam een ladderchassis met een zelfdragende carrosserie. De productie van het nieuwe model begon op 8 maart 1950.

De Type 2 was naast de Citroën HY een van de eerste auto's waarin de bestuurder recht boven de vooras van het voertuig zat. Tegenwoordig is het in Europa en Oost-Azië de meest gebruikte configuratie voor lichte bestelwagens. Van het model verschenen veel verschillende uitvoeringen, niet alleen van Volkswagen zelf, maar ook van Westfalia camper.

Verschillende modellen

Er zijn verschillende modellen van de VW Bus gemaakt. Enkele voorbeelden zijn: de Micro bus, Panel van, Pick up, Crew Cab Pick Up.

 

De Micro bus werd gebruikt als personen vervoer en had ramen in de zijkant, banken in het midden en bekleding in de "laadruimte".

 

De Panel Van is de bestel wagen. Deze heeft geen ramen en geen bekleding in de laadruimte en wordt gebruikt om goederen te vervoeren.

 

De Pick up werd ook gebruikt om goederen te vervoeren, maar heeft een open laadbak.

 

De Crew Cab pick up wordt in het Nederlands ook wel dubbel kabine Pick Up genoemd. De dubbel kabine Pick Up werd voor dezelfde doeleinden gebruik als de Pick Up, maar heeft een langere kabine met een bank achterin zodat er meer mensen in konden.