Volkswagen Kever
De Volkswagen Kever werd gebouwd van 1938 tot 2003 en is de bekendste Volkswagen. In volksmond werd hij kever genoemd vanwege zijn vorm. Van de Volkswagen Kever zijn er meer dan 20 miljoen gemaakt, is daarmee de langst en meest gemaakt wagen op hetzelfde onderstel.
Geschiedenis
De Kever is uitgevonden door Ferdinand Porsche die van Adolf Hitler de opdracht kreeg een auto voor het volk te maken. De bekende viercilinder boxermotor van de Kever werd gemaakt door Franz Reimspiess. Het concept (de Kever) werd meer als propagandamiddel gebruikt. Pas na de oorlog kwam de productie echt op gang.
De eerste prototypes hadden geen achterruit. Na het testen van de prototypes werd hierover geklaagd en werden er twee kleine ruitjes in gezet. De ruitjes leken een beetje op de glazen van een bril en daarom worden de eerste Kevers ook Brilkevers genoemd.
Productie
Een van de eerste exportlanden was Nederland, waar Ben Pon de auto's importeerde. De exportmodellen waren vaak luxer. Voordat de export naar de VS er was, waren de belangrijkste afnemers Zweden en het Verenigd Koninkrijk.
In het begin van de jaren 50 werd de achterruit 50% groter. Kevers van dit type noemt men vaak de Ovaal. De achterruit werd nog een keer vergroot in 1960 en werd ook rechthoekiger. De Kever werd door de jaren heen steeds een klein beetje veranderd, zodat de Kevers uit 1949 en 1970 nog maar één onderdeel gemeen hadden: de rubber afdichtstrip van de motorklep.
De cilinderinhoud van de motor werd geleidelijk vergroot van 1100 cc tot 1584 cc. Het vermogen en de topsnelheid nam daarmee ook flink toe. De veiligheid werd ook door de jaren heen verbeterd, bijvoorbeeld door betere remmen en grotere achterlichten te gebruiken.
Maak jouw eigen website met JouwWeb